چکیده دین اسلام، سرشار از معارف اصیل و گران بهایی است که به منظور تربیت انسان و از طریق وحی و معارف اهل بیت از جانب ذات اقدس حق به انسان ها اعطا شده است. بعد تربیتی این معارف آنچنان سرشار و غنی می باشد که می توان از آن در زمینه اهداف خطی مشی ها و رویکرد های تربیتی الهام گرفت ؛ آن هم در قالب نوعی تربیت دینی در مفهوم وسیع آن .یکی از این ابعاد ارزشمند،موضوع خوف و رجا در آموزه های دینی است که باکمی دقت در معارف مربوط به آن، می توان پایه های یک برنامه تربیتی دینی را پی ریزی کرد. ازاین روی ، دراین مقاله می کوشیم بااستفاده از منابع دست اول و کتابخانه ای، و روش تحلیلی توصیفی، به رویکرد تربیتی الهام گرفته ازاین دو صفت اخلاقی بپردازیم.برسی های مقدماتی نشان می دهد اعتدال گرایی و داشتن محبت به مربی و فرمان برداری از او، از جمله اعداف برگرفته از صفات خوف و رجاست. همچنین استفاده از تنبیه و تشویق به موقع، در کنار هم به منزله رویکرد تربیتی ، توجه به پرورش همه ابعاد انسانی در محیط آموزشی و دقت در انتخاب محتوای متون درسی در قالب دو بخش اساسی ،از جمله خط مشی های چنین برنامه ای است. خوف، رجا،تربیت دینی،آموزه های دینی.
خوف و رجا به مثابه دو رو یکرد در تربیت دینی